La o simplă căutare pe internet, găsim definiția dată de Peter Drucker, conform căreia “liderul este persoana care are adepți”. Dacă te-a atras acest titlu atunci înseamnă că vrei sa afli care sunt acele abilități, dar și responsabilitățile pe care le are un lider, și sper să te ajute să devii un lider și mai bun.
Dacă este să ne uităm în societatea noastră, de mult timp parcă ne lipsește un lider sau un model, pe care să-l urmăm. Clasa politică a dezamăgit de prea multe ori, în mass media avem parte de mai mult scandal decât de oameni pe care să-i urmăm.
Regăsim câțiva antreprenori care reușesc să se facă auziți, însă prea puțin pentru cât este nevoie. Noroc cu câte un sportiv care, în urma performanței lui mai antrenează societatea pentru scurt timp să-i urmeze ( cel mai recent caz a fost David Popovici care, în urma performanțelor sale, a încurajat mii de copii să meargă la bazinul de înot).
Ceva mai bine stăm la capitolul lideri în mediul privat. Aceștia au înțeles nevoia de a investi timp și resurse financiare în angajați, astfel încât aceștia să poată gestiona mai bine echipele, performanța și situațiile critice în cadrul companiilor. Desigur, una este să investești timp și bani, alta este să și pui în practică ceea ce ai invățat.
Asta înseamnă că trebuie să te analizezi mai bine, să ceri în mod constant feedback de la oamenii din jur. Să îți asumi acest rol și să te dezvolți continuu, astfel încât să poti face față cu brio tuturor provocărilor care pot apărea.
Liderul și leadership-ul este despre “omenie”. Să îți pese de fiecare om din echipa ta și de cei din jur, să le fii model în viață, iar în cele ce urmează, am să definesc acele abilități importante pe care eu cred că un lider trebuie să și le dezvolte și desigur să le și folosească în viața de zi cu zi.
Nu ordinea lor contează, însă cu cât reușește un lider să dezvolte aceste abilități, cu atât îi va fi mai ușor să gestioneze situațiile viitoare.
Viziunea și direcția unui lider
Un adevărat lider trebuie să aibă o viziune și să dea o direcție clară. Atunci când conducem echipe, aceștia au nevoie să știe de unde pornim și încotro trebuie să mergem. Unde duce acest drum și să vadă “luminița de la capătul tunelului”. Să explicăm clar CE trebuie să facă fiecare, DE CE trebuie să facă și desigur CUM trebuie să facă.
De la început să ne asigurăm că am tratat toate obiecțiile sau că răspundem la toate întrebările echipei, că oamenii știu și sunt pregătiți pentru “călătoria” pe care o au de făcut. Să dăm toate amănuntele necesare și să oferim feedback constant legat de parcursul pe care-l are echipa.
Despre feedback
Menționam faptul că un lider trebuie să ofere constant feedback echipei sale. Asta pentru că aceștia au nevoie să știe dacă sunt sau nu pe drumul cel bun. Dacă fac ceea ce trebuie și dacă sunt încadrați corect în timp. Pot apărea momente în care nu tot ce ți-ai propus să se poată livra la timp.
Atunci vei fii nevoit să accelerezi lucrurile. Legat de feedback, te încurajez să îți dezvolți cât mai bine această abilitate. Învață cum să primești feedback dar și cum oferi feedback.
Și asta pentru că, atunci când primești feedback, reacția ta poate încuraja sau mai rău, să descurajeze persoana respectivă să vină și data viitoare. Ai grijă la expresia corpului, grimasele feței, tonalitate. Iar dacă simți că mai ai nevoie de clarificări încearcă să adresezi întrebări de clarificare. Pot apărea momente în care feedback-ul este general, “când spui asta la ce te referi/în care moment sau interacțiune ai observat asta?”.
La fel și când oferi feedback. Asigură-te că ești clar, că nu-ți spui părerea ci menționezi exact ce ai observat în legătură cu persoana din fața ta, și că te concentrezi pe dezvoltarea sa. Atenție, încearcă să lași criticile la o parte. Concentrează-te pe lucrurile pe care acea persoană trebuie să le îndeplinească și oferă-i sprijin dacă simți că are nevoie.
Motivarea din partea unui lider
O altă abilitate despre care vreau să-ți vorbesc este motivarea echipei și a oamenilor. Motivația este una, motivarea este alta. Vei găsi oameni motivați de zona financiară. Mare parte dintre noi avem acest scop până la urmă, și anume să ducem bani acasă.
Partea financiară este mai mult un scop, decât o motivație. Întrebarea pentru un lider este: care sunt acele elemente intrinseci, care-l determină pe cel de lângă tine să facă anumite activități? Pe unii îi motivează laudele, recunoașterea publică.
Pe alții faptul că se dezvoltă primind activități noi, pe alții posibilitatea de avansare. Pe alții că au o persoană cu care pot discuta și aspecte personale, pe alții simțul de apartenență la un grup/echipă etc. Și pe toate acestea le poți identifica doar dacă stai și-ți cunoști membrii echipei. Identifică acele mici zone care-I sensibilizează și care-I determină să te urmeze.
Munca în echipă
Team work sau munca în echipă. Ține doar de tine dacă reușești ca toate rotițele echipei tale să funționeze așa cum îți dorești. Pentru asta, asigură-te că le oferi oamenilor din echipă viziune și clatitate, astfel încât să știe ce au de facut.
La fel, oferă-le feedback constant pentru a ști ce merge și ce trebuie îmbunătățit. Mai apoi, asigură-te că delegi către membrii echipei activități care să-i pună în valoare, asigură-te că știu să le facă. Dacă nu, este timpul să-i înveți cum să facă.
Este firesc să existe și greșeli atunci când muncești, iar dacă ai o mentalitate de creștere (îți recomand să citești și acest articol Cum te ajută sesiunile de coaching să ai o mentalitate de învingător) atunci oamenilor nu le va fi frică să încerce lucruri noi, pentru că știu că vei fi alături de ei dacă ceva nu merge bine.
Deseori auzim expresia think out of the box. Hm, ce frumos… doar că noi venim dintr-un mediu în care, la școală ce suntem învățați? Să învățăm pe de rost niște esee, formule, tabele sau citate.
Nu avem dezvoltat încă de mici capacitatea de sinteză, de dezbatere, în care să venim fiecare cu argumentele noastre și în urma acestora să fim capabili să luăm niște decizii.
Și atunci, cum să avem această competență de a gândi “în afara cutiei” la locul de muncă? Însă, asta nu-l oprește pe un lider să-și dezvolte echipa astfel încât aceștia să aibă capacitatea de a găsi soluții la noi provocări.
Încrederea
Oferă înceredere oamenilor. Lasă-i să vină cu argumente. Învață-i cum să argumenteze, oferă-le sprijin și stimulează-i ca data viitoare să vină și mai bine pregătiți. Nu le da tu soluțiile. Cere-le prima dată lor o soluție și mai apoi dă-le-o pe a ta, provoacă-i să gândească și să vină cu deschidere către tine.
Posibil să fi auzit despre perioada de furtună a unei echipe. De cele mai multe ori aceasta vine atunci când echipa este în formare. Indiferent că este promovat un nou lider în echipă sau mai mulți membrii se alătură echipei. Pot apărea și în echipe stabile, care lucrează de ani de zile.
Asigură-te că ești pregătit să înfrunți furtuna. Asigură-te că gestionezi discuțiile și că echipa ta, și implicit tu, aveți de căștigat de pe urma ei. Poți să dai vina în stânga sau în dreapta, poți să găsești vinovați sau chiar să ridici tonul, însă asta nu va ajuta.
Tratează fiecare problemă în parte, nu-ți fie frică să explici de ce anumite lucruri se cer sau se întâmplă. Pleacă de la premiza că “trebuie să fim de acord că nu tot timpul vom fi de acord cu tot și toate”. Odată ce membrii echipei își vor spune toate “ofurile” încearcă să clădești relația și echipa.
Este momentul în care, tot ce a fost de spus s-a spus, iar acum construiți o noua relație, o nouă echipă sau dați o nouă persepectivă echipei.
Responsabilitatea unui lider
Să fii lider este o responsabilitate și trebuie să ți-o asumi. Răspunzi de niște oameni care au acasă o familie, niște cheltuieli și alte responsabilități. Orice greșeală făcută poate să-i afecteze pe cei din jur.
Dacă ai în minte acest lucru, faptul că de tine ține bunăstarea echipei tale, atunci cu siguranță că te vei implica în realizarea obiectivelor echipei. Te va interesa de fiecare membru în parte să fie și mai bun și mai capabil.
Credibilitatea
Astfel, îți crești credibilitatea și încrederea în fața echipei tale. Echipa ta te va urma tocmai pentru că le arăți că ești acolo pentru ei. Iar dacă ceva nu merge tu ești primul care le sare în ajutor și că vor veni la tine să discute eventualele neplăceri.
Oamenii vor să te vadă că ești o persoană integră, care este deschisă față de ei. Nu-ți clădești o reputație sau carieră pe umerii lor ci alături de ei. Nu le ceri lucruri care nu fac cinste poziției pe care o ocupi. Ai valori sănătoase și că până la urmă ești și tu om, că ești și tu vulnerabil, și că, de ce nu, nici tu nu le știi pe toate.
Indiferent că ești la început de drum sau că deja ești de ceva timp la cârma unei echipe, nu uita că echipa ta este oglinda ta. Peste ani și ani, nimeni nu v-a ține minte câte obiective ai îndeplinit.
Ei vor reține ce oameni și echipe ai format. Lasă în urma ta mai mult bine decât ai gasit când ai ajuns acolo.
Oamenii nu părăsesc companii, ei părăsesc manageri. Fii un lider, iar aceștia te vor urma în călătoria spre succes!
Dacă îți plac postările mele te invit să te abonezi la Newsletter pentru a afla cele mai noi articole.